Katar Pazar Bilgileri-2023 - OBR ULUSLARARASI TİCARET

17-01-2024
Katar Pazar Bilgileri-2023

Katar, 1 Ocak 2003 tarihinde yürürlüÄŸe giren Körfez İşbirliÄŸi Konseyi Gümrük BirliÄŸi’nin (KİKGB) bir üyesi olarak bu birliÄŸin üyelerince uygulanan ortak gümrük tarifesini uygulamaktadır. Katar’ın KİK üyeliÄŸi çerçevesinde üçüncü ülkelere uygulanan gümrük vergisi oranı pek çok ürün için CIF fiyatının % 5’i olarak belirlenmiÅŸtir.

1.DIŞ TİCARET POLİTİKASI VE UYGULAMALARI

Dış Ticaret Mevzuatı (İthalat Rejimi, İhracat Rejimi) Gümrük Vergileri

Katar, 1 Ocak 2003 tarihinde yürürlüÄŸe giren Körfez İşbirliÄŸi Konseyi Gümrük BirliÄŸi’nin (KİKGB) bir üyesi olarak bu birliÄŸin üyelerince uygulanan ortak gümrük tarifesini uygulamaktadır. Katar’ın KİK üyeliÄŸi çerçevesinde üçüncü ülkelere uygulanan gümrük vergisi oranı pek çok ürün için CIF fiyatının % 5’i olarak belirlenmiÅŸtir. Bununla birlikte, bazı temel gıda maddelerinin (buÄŸday, pirinç, mısır, un, çay ve kahve, ÅŸeker, baharatlar, yem bitkileri, süt tozu, canlı hayvanlar, taze sebze ve meyveler, deniz ürünleri) ithalatında gümrük vergisi oranı %0’dır. DiÄŸer taraftan tütün, tütün mamulleri ve alkollü içkiler için gümrük vergisi oranı %100’dür.

İthal edilecek ürünlere uygulanacak gümrük vergisi oranlarına iliÅŸkin bilgiye gümrük tarife pozisyonu ya da ürün adı bilgisiyle birlikte Katar Gümrük İdaresinin Tek Pencere Sistemi internet adresinin aÅŸağıda yer alan baÄŸlantısından ulaşılabilmektedir. Aynı sistem üzerinde ithal edilecek ürünlere iliÅŸkin olarak hangi Katar kamu kurumlarından uygunluk belgesi alınması gerektiÄŸine iliÅŸkin bilgiye de ulaşılabilmektedir.

Katar Gümrük Vergisi Oranları

İç Vergiler ve Oranları

Katar’da stopaj ve kurumlar vergisi ile belirli ürünlerde seçici tüketim vergisi uygulanmakta olup, kiÅŸisel gelir vergisi, katma deÄŸer vergisi (KDV) ve emlak vergisi yoktur.

 

Katar’da KDV uygulaması olmaması nedeniyle ithalatta da KDV uygulaması bulunmamaktadır. Körfez İşbirliÄŸi Konseyine üye ülkelerinin ortaklaÅŸa kararlaÅŸtıracakları bir oranda KDV uygulaması yürürlüÄŸe sokması söz konusudur. 1 Ocak 2018 tarihi itibariyle Suudi Arabistan ve BirleÅŸik Arap Emirlikleri’nde (BAE) %5 oranında uygulanan KDV yürürlüÄŸe girmiÅŸtir. Bu kapsamda Katar’ın da 1 Ocak 2018 itibariyle KDV uygulamaya baÅŸlaması beklenmekteydi, ancak 5 Haziran 2017 tarihinde Suudi Arabistan, BAE, Bahreyn ve Mısır tarafından Katar’a karşı uygulanmaya baÅŸlayan blokaj sonrasında Katar’ın KDV uygulamaya baÅŸlayacağı tarih belirsizliÄŸe girmiÅŸtir. Katar Maliye Bakanlığı tarafından KDV uygulamasının 2020 yılında yürürlüÄŸe girip girmeyeceÄŸine iliÅŸkin bir açıklama yapılmamıştır.

Seçici tüketim vergisine (excise tax) iliÅŸkin 2018 yılı 25 sayılı Yasa ile birlikte, 1 Ocak 2019 tarihinden itibaren tütün ürünleri, enerji içecekleri ve bazı özel ürünlerde (alkollü içecekler ve domuz ürünleri) %100, gazlı içeceklerde ise %50 oranında tüketim vergisi uygulaması baÅŸlatılmıştır.1 Bu vergi hem yerli üretim ve hem de ithal ürünlere uygulanmaktadır.

 

Tüketim vergisini ve gelecekte yürürlüÄŸe girmesi muhtemel KDV uygulamalarını yürütmek üzere 16 Aralık 2018 tarihinde, 2018 yılı 24 nolu yeni Vergi Yasası ve tüketim vergisine iliÅŸkin

 

1 Tüketim vergisinin tarhı, tahakkuku, tahsili ile ilgili ayrıntılı bilgilere Katar Genel Gümrük İdaresinin web sitesinden ulaşılabilmektedir: http://www.customs.gov.qa/eng/EX_Tax.php

 

2018 yılı 25 sayılı Yasa ile paralel olarak, Genel Vergi İdaresi (General Tax Authortiy) kurulmuştur.

 

Ürün Standartları ile ilgili Uygulamalar

Gıda ürünlerinde uygulanan Katar teknik düzenleme ve standartları genel ve özel olarak 2 ana gruba ayrılabilir. Genel Grup, tüm gıda çeÅŸitleri için geçerli olan genel düzenlemeleri içerir. Bunlar; Katar Teknik Düzenlemeleri QS No 9 (etiketlendirme kuralları - GSO No. 9/2013), QS No 2500 (izin verilen katkı maddeleri listesi), QS No 150 (gıda ürünleri için zorunlu son kullanma tarihi) olarak sayılabilir. Özel Grup, ise her bir gıda türü için belirlenen özel kuralları içerir.

 

Katar, sanayi ürünlerinin sertifikalandırması hususunda ISO 22 ve 28 standartlarını uygulamaktadır. Ürünlerin sertifikalandırılması ihracatçı ülkenin akredite laboratuvarı tarafından rapor edilen testler ve bildirimler esas alınarak imalatçı tarafından saÄŸlanan uygunluk sertifikası ile gerçekleÅŸtirilmektedir.

Test Etme, Muayene ve Belgelendirme

 

Katar’da piyasa gözetimi ve denetimi Katar Ekonomi ve Ticaret Bakanlığının Tüketicinin Korunması ve Ticari Önleme Dairesi (The Consumer Protection and Combating Commercial Fraud Department) tarafından yürütülmektedir.

 

İthalat Denetimleri, Katar’da ithalat denetimi Gümrük Genel İdaresi tarafından yapılmaktadır. Katar’da ithalat yapacak firmaların ithalat lisansı almaları kanuni bir zorunluluktur. Katar’da yalnızca Katarlı firmalar ve Katar vatandaÅŸları ithalat iÅŸlemi yapabilir ve ithal lisansı alabilirler. Bu kapsamda, ithalat yapacak firmanın Katar'da yerel firma olarak kurumsallaÅŸması gerekmektedir.

Katar Standardizasyon Genel TeÅŸkilatı (QS) ise 2014 yılında kurulmuÅŸtur. Söz konusu kurum, uygulanması isteÄŸe baÄŸlı standartlar ile mecburi teknik düzenlemeleri hazırlamakta, kalite iÅŸareti kullanımı için lisansları, uygunluk sertifikası ve uygunluk iÅŸareti kullanımı için izinleri düzenlemekte, ürünler, ticari mallar ve hammadde için gerekli test iÅŸlemlerini gerçekleÅŸtirmekte, kalibrasyon hizmeti vermekte, deÄŸerli metallerin analizi ve kalite tayinini yapmaktadır.

 

Katar'da akreditasyon kuruluÅŸu ise bulunmamaktadır. Ancak, Körfez Ülkeleri İşbirliÄŸi (KİK) Akreditasyon Merkezi üye ülkelerde uygunluk denetimi için akreditasyon hizmeti verme yetkisine sahiptir.

Genel olarak hangi ürünlerde uygunluk belgesi arandığı ve bu belgelerin hangi kurumlarca verildiÄŸine iliÅŸkin olarak aÅŸağıdaki tablodan faydalanılabilir.

 

İthalatı Sırasında Uygunluk Belgesi İstenecek Ürünler ve Düzenleyici Kurumlar

Ürünler

Bakanlık/Kurum

İnternet Sitesi

İlaçlar, kozmetik ürünler ve

destekleyici gıdalar

Halk Sağlığı Bakanlığı

www.moph.gov.qa

Bilgisayarlar, ağ ekipmanı,

kablosuz ağ cihazları

Ulaştırma ve İletişim Bakanlığı

www.motc.gov.qa

Güvenlik cihazları, özellikli

kameralar, yangın alarmları ve yangınla ilgili diğer malzemeler

İçiÅŸleri Bakanlığı

 

www.moi.gov.qa

Kimyasallar, sıvılar, madeni yağlar,

radyoaktif materyaller

Belediye ve Çevre Bakanlığı

www.mme.gov.qa

EÄŸitimle ilgili kitaplar

EÄŸitim ve Yüksek EÄŸitim Bakanlığı

www.edu.gov.qa

Otomotiv yedek parçaları

Katar Standardizasyon Genel Teşkilatı

www.mme.gov.qa

 

DiÄŸer taraftan, Standardizasyon Genel TeÅŸkilatı diÄŸer kamu otoriteleri tarafından verilen uygunluk sertifikalarını ve kalite markalarını karşılıklı tanımakta, elektrikli aletlerle ilgili IECEE CB ÅŸeması gibi pek çok ülkenin onaylı kurumları tarafından verilen uygunluk sistemlerini tanımakta ve otomotiv, lastik ve motosiklet ithalatında Körfez uygunluk sertifikalarını tanımaktadır.

İthalatta zorunlu belgelendirme talep edilen sanayi ürünleri için Standardizasyon Genel TeÅŸkilatı tarafından Sınırlı Sevkiyat Prosedürlerine İliÅŸkin Rehber (Guide to Restricted Consignments Procedures) hazırlanmış durumdadır. İthalatçılar tarafından, ISO 17025 sertifikası olan akredite laboratuvarlarca yapılan testlere iliÅŸkin raporların sunulması halinde de ithalata izin verilmektedir. Söz konusu ürünlere, kabul edilen sertifikalara, sertifikaların uyması gereken kurallara ve kabul edildikleri sürelere iliÅŸkin bilgilerin yer aldığı rehbere aÅŸağıdaki baÄŸlantıdan ulaşılabilmektedir.

 

Katar inÅŸaat malzemeleri, gıda ve ölçü aletleri testlerini yapan laboratuvarlara sahiptir. Katar Standardizasyon Genel TeÅŸkilatına ülkede laboratuvarların geliÅŸtirilmesi ve elektrikli alet ve cihazlar, oyuncaklar, petrol ürünlerinden üretilen teçhizatlar gibi ticaret konu olan birçok ürüne test imkânı saÄŸlanması görevi verilmiÅŸtir.

 

Katar Standardizasyon Genel TeÅŸkilatı gözetiminde faaliyet gösteren, Merkezi Laboratuvarlar, Kalite ve Standartlar Dairesi (The Departments of Central Laboratories, and Quality and Standards) ülkede ana test merkezi olarak faaliyet göstermektedir.

Ambalaj, Paketleme ve Etiketleme

Katar’a yapılacak ihracatta, ihraç edilen ürünlerin paketlerinin üzerinde “Made in …” ibaresinin bulunması zorunludur, ayrıca bu ibarede yer alan ülke isminin ticari faturada ve menÅŸe belgesinde yer alan ülke ismiyle aynı olması gerekmektedir. Üzerinde üretim ülkesinin yer almadığı ürünlerin ithalatına izin verilmemektedir. Aynı zamanda, üretim ülkesine iliÅŸkin

 

bilgilerin paketlerin üzerinden çıkmayacak ÅŸekilde yer alması, sökülebilir stickerlar vasıtasıyla yapıştırılmaması, “Made in EU” gibi genel ifadeler içermemesi, spesifik ülke ismi belirtmesi gerekmektedir.

 

İthal edilen tüm gıda ürünlerinin Katar teknik düzenlemeleri ve standartları ile uyumlu olması gerekmektedir. Bu ÅŸarta uymayan ürünler imha edilmekte ya da re-export edilmektedir.

Katar Tarım ve Belediye İşleri Bakanlığı ve Halk SaÄŸlığı Bakanlığının düzenlemeleri, özellikle gıda ürünleri ithalatında iÅŸaretleme ve etiketlemeye iliÅŸkin kuralların uygulanmasını gerektirmektedir. Katar, Körfez İşbirliÄŸi Konseyi'nin (KİK) GS 150/2013 sayılı gıda ürünleri son kullanma tarihi standartlarını uygulamaktadır. İki bölümden oluÅŸan standardın ilk bölümü zorunlu son kullanma tarihlerine ikinci bölümü ise kılavuz son kullanma tarihlerine iliÅŸkindir. Söz konusu standart metinlerinin Türkçe çevirilerine Tarım Bakanlığının web sitesi üzerinden ulaÅŸmak mümkündür.2

  • (KİK) GS 150/2013 sayılı Gıda Ürünleri Son Kullanma Tarihi Standartları Bölüm 1
  • (KİK) GS 150/2013 sayılı Gıda Ürünleri Son Kullanma Tarihi Standartları Bölüm 2

 

Katar’a yapılacak gıda ürünü ithalatlarında etiket üzerinde ürünün üretim ve son kullanım tarihlerinin yazılması bir zorunluluk arz etmektedir. Bu tarihler orijinal etiket üzerine yapıştırılacak ayrı bir “sticker” ile ilave edilemez. İhracatçı firma ürün bazında ÅŸart koÅŸulan geçerli raf ömrü sürelerine iliÅŸkin olarak ithalatçısı ile iletiÅŸim halinde olmalıdır.

 

Gıda ürünlerinin etiketi, ürün ve marka ismi, üretim ve son kullanma tarihleri, üretici ülke, üreticinin ismi ve adresi, metrik ölçü birimine göre ürünün net ağırlığı, üretimde kullanılan malzemelerin listesi gibi bilgileri içermelidir. Üretimde kullanılan yaÄŸlar etikette özellikle tanımlanmalıdır. Etiketler sadece Arapça veya Arapça ve İngilizce dillerinde hazırlanabilir.

 

Teknik Engeller

 

Piyasaya arz edilen tüm ürünlerin güvenli ve kaliteli olmasını saÄŸlamak ülkelerin en temel öncelikleri arasındadır. Bu amaçla, ürünlerin uyması gereken teknik kriterler (standartlar ve teknik düzenlemeler) ile ürünlerin bu kriterlere uygun üretildiÄŸini belgeleyen uygunluk deÄŸerlendirmesi iÅŸlemlerine günümüzde daha fazla baÅŸvurulmaktadır. Standartlar, teknik düzenlemeler ve uygunluk deÄŸerlendirmesi prosedürleri, sınai, ekonomik ve ticari geliÅŸmeye

 

 

 
 

 

 

2 DiÄŸer taraftan Katar Kamu SaÄŸlığı Bakanlığı 2019 yılında yayınladığı mevzuatlarla ülkede üretimi artan süt ve süt ürünleri için KİK uygulamasından saparak daha kısa süreli son kullanma tarihi standartları belirlemeye baÅŸlamış, ayrıca uzun ömürlü sütlerin ve beyaz peynirler gibi belirli süt ürünlerinin ÅŸap hastalığı bulunmayan ülkelerden ithal edilebileceÄŸine iliÅŸkin düzenlemeler yapmıştır.

 

1 Haziran 2019 tarihinde yürürlüÄŸe giren düzenlemelere göre, UHT sütlerin raf ömrünü 3 ay ile sınırlanmış, beyaz peynir (feta), halawoom, akaway, napolsay, mozzarella, labne peynirlerinin ve taze krema ile mayalanmış kremanın raf ömrünün ise 45 gün olacağı belirtilmiÅŸtir. Daha da önemlisi hem UHT sütlerin hem de beyaz peynirlerin yalnızca ÅŸap hastalığının olmadığı ülkelerden ithal edilebileceÄŸi belirtilerek ithalat yapılabilecek ülke listesi yayımlanmıştır. Dünya Hayvan SaÄŸlığı Örgütünün ÅŸaptan ari ülkeler listesini referans gösteren söz konusu listede ülkemiz yer almamaktadır. Bu nedenle UHT süt ve peynir ihracatımızı sekteye uÄŸratmış durumdadır.

 

katkıda bulunan, insan can ve mal güvenliÄŸini korumayı amaçlayan, modern ekonominin ve standardizasyon sisteminin temel taÅŸlarıdır.

 

Bununla birlikte, standartlar, teknik düzenlemeler ve uygunluk deÄŸerlendirmesi iÅŸlemleri çoÄŸu zaman insan saÄŸlığı ve güvenliÄŸi gibi meÅŸru amaçların ötesinde ticarette teknik engeller olarak adlandırılan ve uluslararası ticaretin serbest akışını olumsuz etkileyen engellere yol açmaktadır. Uluslararası kabul görmüÅŸ standartlardan farklı teknik kriterler belirlenmesi ve gerektiÄŸinden katı test ve belgelendirme iÅŸlemlerinin zorunlu kılınması bu alandaki en önemli sorunlardır. Åžeffaf bir ÅŸekilde kabul edilmeyen ve uygulanmayan bu düzenlemeler ihracatçı firmalar açısından ek külfet ve maliyetlere de yol açmakta ve rekabet edebilirliklerini güçleÅŸtirmektedir. İhracatta karşılaÅŸtığımız ticarette teknik engellerin önlenmesi, sürdürülebilir ihracat artışının saÄŸlanması açısından da önemlidir.

Bu kapsamda, T.C. Ticaret Bakanlığı Ürün GüvenliÄŸi ve Denetimi Genel MüdürlüÄŸü internet sayfasında konu ile ilgili ayrıntılı bilgi mevcuttur: (https://teknikengel.gov.tr/).

 

Ticarette Teknik Engeller İnternet Sitesi, ihracatçılarımızın ticarette teknik engeller alanında yararlanacağı ve etkin olarak kullanacağı temel bir platform olarak yapılandırılmıştır. Bu çerçevede; ihracata konu ülkenin ticarette teknik engeller uygulamaları hakkında bilgi sahibi olunabilmekte, ihtiyaç duyulan ülke mevzuat ve uygulamaları hakkında ilave bilgiler Bakanlığımızdan talep edilebilmekte ve ihracatta karşılaşılan ticarette teknik engeller interaktif olarak Bakanlığımıza bildirilebilmektedir. Ticarette Teknik Engeller İnternet Sitesine üyelik suretiyle ilgilenilen ülke ve ürün gruplarına iliÅŸkin taslak düzenlemeler e-posta ile günlük olarak gönderilmektedir. Ayrıca, firmalarımız ihracatlarını olumsuz etkileyebilecek diÄŸer ülke düzenlemelerini taslak aÅŸamasında öÄŸrenip yorum yapabilmektedir. Ticarette Teknik Engeller İnternet Sitesine üyelik ücretsizdir.

 

2.PAZARIN ÖZELLİKLERİ

Fikri, Sınai Mülkiyet Hakları

 

Katar'da fikri mülkiyet hakları ülkenin tarafı olduÄŸu uluslararası anlaÅŸmalar yoluyla korunmaktadır. Katar, 1976 yılından bu yana WIPO üyesidir ve baÅŸlıca fikri mülkiyet anlaÅŸmalarına taraftır.

Katar'ın taraf olduÄŸu uluslararası anlaÅŸmalara ilave olarak, ülkede fikri mülkiyet hakları 7/2002 sayılı Telif Hakları Kanunu, 9/2002 sayılı Marka ve CoÄŸrafi İşaret Kanunu, 5/2005 sayılı Ticari Sırların Korunması Kanunu, 30/2006 sayılı Patent Kanunu, 17/2011 sayılı Fikri Mülkiyet Haklarının Korunması için Sınır Önlemleri Kanunu ile korunmaktadır.

Katar Körfez İşbirliÄŸi Konseyi (KİK) Patent Kanunu benimsemiÅŸ ve KİK Patent ofisini açmıştır. KİK Patent Ofisi tarafından verilen patentler tüm KİK ülkelerinde geçerli olmaktadır. Katar Ticaret ve Sanayi Bakanlığı, Fikri Mülkiyet Haklarının Koruma Departmanı söz konusu kanunları ve fikri mülkiyet haklarına iliÅŸkin politikaları uygulamakla yükümlüdür.

 

DiÄŸer taraftan, Katar Halk SaÄŸlığı Bakanlığı Eczacılık ve İlaç Kontrol Departmanı tüm eczacılık ürünlerinin ülkeye ithalatında zorunlu olarak kayıt talep etmekte olup, diÄŸer ülkelerde patenti alınmış ürünlerin yetkisiz bir ÅŸekilde üretilmiÅŸ kopyalarının kaydını yapmamaktadır.

Sahte ve taklit ürünlere karşı 17/2011 sayılı Kanun Kapsamında Gümrük Genel İdaresi (General Customs Administiration - GCA) gerekli önlemleri ve tedbirleri almakla yükümlüdür. Sahte ürünlerden dolayı pazar kaybı yaÅŸadığını iddia eden her türlü iÅŸletme ve ilgili taraf resmi bir ÅŸikâyette bulunabilir ve GCA bu kapsamda bir soruÅŸturma açmak zorundadır.

 

Soruşturma sonunda malların sahte olduğuna karar verilirse GCA bu malların ithalatını yasaklar.

Katar’da marka baÅŸvuruları Ticaret ve Sanayi Bakanlığı, Fikri Mülkiyet Hakları Departmanı, Marka Ofisine yapılmaktadır. Yerli ya da yabancı firmalar 1.000 riyallik baÅŸvuru ücretini ödeyerek markalarının tescili için baÅŸvuru yapabilmektedir. BaÅŸvurunun kabulünden sonra 325 riyal tahsil edilmektedir ve marka bülteninde yayımlanan talebe 4 ay içerisinde itiraz gelmezse,

2.025 riyallik ücretin ödenmesi sonrasında marka sertifikası düzenlenmektedir.

Marka sertifikası, düzenlenmesinden itibaren 10 yıl geçerli olmakta ve 10 yıllık periyotlarda yenilenebilmektedir. Söz konusu sertifika Katar’da geçerli olmaktadır.

 

Konuyla ilgili Ticaret ve Sanayi Bakanlığı web sitesinde yer alan aÅŸağıdaki baÄŸlantılardan ayrıntılı bilgiye ulaÅŸmak mümkündür.

Marka tescil baÅŸvurularında kullanılacak forma ulaÅŸmak için:

 

Dağıtım Kanalları

 

Katar’a ihraç edilen bir malın pazardaki baÅŸarısı, ürünün acente veya distribütörünün pazarlama ağının yaygınlığı ve etkinliÄŸi ile doÄŸru orantılıdır. Bu yüzden acente/distribütör seçimi oldukça önemlidir. Katar’da iÅŸ yapmak isteyen firmaların, pazarın koÅŸullarını ve tüketicinin alışkanlıklarını bilen, yaygın bir dağıtım ağına ve saÄŸlam iliÅŸkilere sahip aracılar ile kuracakları iliÅŸkiler pazardaki baÅŸarılarına büyük katkı saÄŸlayabilecektir.

DiÄŸer taraftan, kamu sektörünün de ihaleler çerçevesinde mal alımları yaptığı dikkate alındığında, iÅŸbirliÄŸi yapılacak Katarlı firmanın seçiminde kamu alımları konusunda gerekli prosedürleri bilmesi, açılan ihaleleri ve deÄŸiÅŸen mevzuatı sürekli olarak takip etmesi önemli kriterler olarak görülmektedir.

 

BaÅŸkent Doha’da genel olarak ürünler son kullanıcılara büyük ve gösteriÅŸli alışveriÅŸ merkezleri, daha küçük çarşılar ve sokak dükkanları aracılığıyla ulaÅŸmaktadır. Büyük alışveriÅŸ merkezlerinde uluslararası markaların oldukça kaliteli ürünleri, franchise yöntemiyle açtıkları maÄŸazalarda yüksek fiyatlarla alıcılarla buluÅŸmaktadır. DiÄŸer taraftan büyük alışveriÅŸ merkezlerinde yer alan hipermarketlerde ise gıda ürünlerinden beyaz eÅŸyaya, kırtasiye ürünlerinden tekstil ürünlerine pek çok kalem ürün satılmaktadır. Carrefour, Lulu, Al Meera gibi gruplar süpermarket pazarındaki en büyük oyunculardır. Küçük çarşılarda ve sokak dükkanlarında ise daha ziyade Katarlılar dışında nüfusa hitap eden nispeten kalitesiz ve düÅŸük fiyatlı ürünlere rastlanmaktadır.

Tüketici Tercihleri

 

Katarlı tüketiciler ve gelir düzeyi yüksek beyaz yakalı yabancılar alışveriÅŸlerini büyük alışveriÅŸ merkezleri ya da hipermarketlerden yapmaktadır. Katar’da özellikle yerel halk arasında marka algısı oldukça yüksektir. Bu nedenle uluslararası bilinirliÄŸi olan marka ve ürünleri tercih etmektedirler. Ayrıca, gösteriÅŸ amaçlı tüketim de oldukça yaygındır.

 

Satış Teknikleri ve Satışı Etkileyen Faktörler

 

Katar’da firmaların satın alım kararını vermesi uzun süre alabilmektedir. Firmaların yalnızca e- posta ya da telefon üzerinden kurulan iletiÅŸim sonrasında satın alma kararı almadıkları, yüz yüze görüÅŸmeleri tercih ettikleri, iÅŸ yapacakları firmaları ve yöneticilerini daha yakından tanımak istedikleri bilinmektedir. Bazı firmalarla uzaktan iletiÅŸim kurmak oldukça zor olabilmektedir.

Fiyat, özellikle proje iÅŸlerinde ve ihaleler için verilen tekliflerde satın alma kararını etkileyen en önemli faktör olmaktadır. Bunun yanında ürünün kalitesi, Körfez bölgesinde kullanılıyor olması, sertifikaları önemli bir faktör olmaktadır. KiÅŸisel tüketim için yapılan alımlarda fiyat ikinci plana düÅŸebilmekte, kalite ve marka algısı öne çıkabilmektedir.

 

Kamu İhaleleri

 

Katar’da bulunan kamu kurumlarının açtığı tüm ihaleler, Maliye Bakanlığı Devlet Alımları Düzenleme Biriminin web sitesinden takip edilebilmektedir.

 

Katar’da ihale açan kamu kurumlarına mal tedariki yapabilmek için ihracatçıların bu kurumların tedarikçi listelerine (vendor list) kayıt olması gerekmektedir. MüÅŸavir, müteahhit, proje yönetici firmalar söz konusu listelerde yer alan ürünleri baÅŸka herhangi bir onaya gerek olmadan ilgili kurumların projelerinde kullanabilmektedir. Söz konusu listelere dahil olunabilmesi için öncelikle ilgili kuruma ihracatçı firma tarafından baÅŸvuru yapılması gerekmektedir. Kurumlarca dosya üzerinden yapılan inceleme sonrasında teknik kurum personelince, üretici firmaların tesislerinde yerinde incelemeler de yapılmaktır. İnceleme ve listeye dahi olma süreci uzun sürebilmekte, kimi durumlarda yılları alabilmektedir.

Katar Genel Elektrik ve Su Åžirketi (Qatar General Electricity and Water Corporation- Kahramaa) ve Katar Bayındırlık İdaresi (The Public Works Authority –Ashghal) Katar’da gerçekleÅŸtirilen yol, kanalizasyon, okul, cami, hastane, desalinasyon ve elektrik üretim tesisleri gibi altyapı ihalelerin büyük çoÄŸunluÄŸunu gerçekleÅŸtiren iki kurumdur. Bunlar dışında, Katar Petrolleri (Qatar Petroleum) yeni ismi ile Katar Enerji (Qatar Energy) ve Katar Gaz Kurumu (Qatar Gas) çok sayıda endüstriyel inÅŸaat ve alım ihalesine çıkan iki devlet kurumudur.

 

Hâlihazırda bu kurumlarda kayıtlı firmaların bilgilerine ve kayıt süreçlerine iliÅŸkin bilgilere aÅŸağıdaki baÄŸlantılardan ulaşılabilmektedir.

Katar’da ihale açan belli baÅŸlı kamu kurumları:

 

Ashghal (Public Works Authority)

Kahramaa (Qatar General Electricity & Water Corp)

Qatar Energy

Qatargas (Qatar Liquefied Gas Co. Ltd)

 

QAPCO (Qatar Petrochemical Company Ltd)

Katara Hospitality

 

Qatari Diar

 

3.ÖNEMLİ SEKTÖRLER

Katar ekonomisi temel olarak doÄŸalgaz ve petrol çıkarılması ve iÅŸlenmesine yönelik faaliyetlere dayanmaktadır. Hidrokarbon endüstrisi dışındaki en büyük sektörler inÅŸaat ve hizmet sektörüdür. FİFA 2022 Dünya Kupası sonrasında inÅŸaat sektörünün büyüme potansiyeline iliÅŸkin bir belirsizlik bulunmaktadır. Ancak, artan nüfusa ve Katar’ın bölgede ve dünyada yaptığı yatırımlara baÄŸlı olarak hizmetler sektörünün büyümeye devam edeceÄŸi öngörülmektedir. Özellikle finans, ulaşım biliÅŸim ve iletiÅŸim hizmetlerindeki büyümenin sürmesi beklenmektedir.

Turizm sektörü, Katar ve komÅŸuları arasında yaÅŸanan diplomatik krizden özellikle etkilenen sektörlerden biri olmuÅŸtur. Buna karşılık olarak Katar 2017 yılında 80 ülkenin vatandaÅŸlarına vizesiz seyahat imkânı saÄŸlayarak, turizm sektörünü canlandırma yolunda bir adım atmıştır. Diplomatik krizin aşılması ile beraber turizm hacminin de büyüyeceÄŸi öngörülmektedir.

 

Ayrıca ülkede devam eden büyük inÅŸaat projeleriyle, sürekli olarak artan nüfusla ve Körfez ülkeleri ile yaÅŸanan diplomatik kriz nedeniyle geleneksel olarak bu ülkelerden temin edilen ürünlerin piyasaya girmesinin zorlaÅŸması ile de baÄŸlantılı olarak özellikle:

  • hızlı tüketim malları (kâğıt, plastik ürünleri, temizlik malzemeleri)
  • gıda ürünleri (süt ürünleri, temel gıda maddeleri)
  • tarım sektörü (seracılık, kümes hayvancılığı, kültür balıkçılığı, yem üretimi)
  • HORECA sektörü
  • saÄŸlık sektörü,
  • yapısal çelik imalatı,
  • polimer bazlı üretim yapılan alt sanayi kolları,
  • alüminyum bazlı alt sanayi kolları
  • eÄŸitim sektörü,
  • bilgi teknolojileri ve yazılım sektörü

 

İhracat imkanlarının bulunduÄŸu, ayrıca yatırım yapılabilecek alanlar olarak ortaya çıkmaktadır.

 

Tarım ve Hayvancılık

 

Katar özellikle abluka döneminde yerlileÅŸme ve ekonomi çeÅŸitliliÄŸine (doÄŸalgaz dışı ekonominin geliÅŸtirilmesi) ağırlık vermiÅŸ, bu alanda da kayda deÄŸer geliÅŸme yakalamıştır. Süt dahil, günlük kullanılan birçok dayanıksız temel üründe kendi kendine yeterlilik seviyesine ulaÅŸan Katar’ın, Küresel Gıda GüvenliÄŸi Endeksi’nde önümüzdeki yıllarda ilk on ülke arasına girmesi beklenmektedir.

 

2019-2023 Stratejik Gıda GüvenliÄŸi Projesi kapsamında ülkenin tarımsal ürünlerde kendi kendine yeterlilik oranı 2020 yılında %38’e çıkmış, balık üretiminde ise 15 ton üretimle %66,7 oranıyla kendi kendine yeterliliÄŸe ulaÅŸmıştır. Ülkedeki taze besinlerin üretimine de hızlı bir artış yaÅŸanmaktadır.

 

Sanayi

 

Katar, Körfez ülkelerinin kendisine uyguladığı blokaj sonrası kendi endüstrisini kendi kurma alanında ciddi yatırımlar yapmıştır. Bu kapsamda, Industries Qatar ismindeki bir ana ÅŸirket bütün deÄŸerli Kamu İktisadi TeÅŸekküllerini tek bir elde toplamış ve yatırımları yönlendirmiÅŸtir. Yakın zamanda 1 milyar dolarlık bir amonyum tesisi kurulmuÅŸtur. Qatar Steel, hem üretim yapmakta hem de pazarı regüle etmektedir.

 

DiÄŸer taraftan, kurulan serbest bölge ile daha çok yatırımcının ülkeye gelmesi amaçlanmaktadır.

 

Hizmetler

 

Katar’ın hizmet ticareti dengesi açık vermektedir. Bununla birlikte, son yıllarda hizmet ihracatı ciddi ÅŸekilde büyümüÅŸ ve 20 milyar doları aÅŸmıştır. Hizmet ithalatı ise senelik 40 milyar doları bulmaktadır. Ulaşım ve gezi hizmetleri hem ithalatı hem de ihracatı domine etmektedir. Qatar Airways’ın büyüyen yolcu kapasitesi hizmet ihracatına olumlu katkıda bulunurken Katar’ın ürettiÄŸi ürünleri yurtdışına taşıması hizmet ithalatını arttırmaktadır. FİFA 2022 turnuvasında otel doluluk oranlarının yüksek olması hizmet ihracatını olumlu etkilemiÅŸ ancak kupa sonrası durgunluk sektörün geliÅŸim hızının akamete uÄŸratmıştır.

Madencilik

 

Katar’da madencilik petrol ve doÄŸalgaz türevi ürünler ile sınırlıdır. Bahse konu ürün gruplarında iÅŸletim ve satma hakkı Qatar Energy ismindeki kamu iktisadi teÅŸekkülü tarafından çıkartılmakta, iÅŸletilmekte ve satılmaktadır.

 

Enerji

 

Rusya ve İran’dan sonra doÄŸalgaz rezervleri bakımından dünyada 3. sırada yer alan Katar’ın LNG ticaretindeki payının önümüzdeki beÅŸ yıl içerisinde Avustralya, Rusya ve ABD kaynaklı yeni LNG ihracat kapasitesinin faaliyete alınmasıyla % 21’e düÅŸmesi beklenmektedir. Katar yıllık 77 milyon ton LNG üretmekte, 2030 Vizyonu çerçevesinde bu rakamın 2024 yılı için 110 milyon tona, 2027 yılına kadar ise %64’lük bir artışla 126 milyon tona çıkarılması hedeflenmektedir. Katar, Petrol İhraç eden Ülkeler Örgütü'nden (OPEC) 1 Ocak 2019 tarihi itibariyle ayrılmıştır.

OPEC’te Suudi Arabistan’ın etkisinin fazlaca olması ve bu durumun Körfez Krizi (5 Haziran 2017

  • 5 Ocak 2021) baÄŸlamında hissedilmesi, ayrıca son dönemde LNG üretimine odaklanılması nedeniyle, OPEC kararlarının ülkenin büyüme planlarına uymaması Katar’ın söz konusu kararının arkasında yer alan nedenler olarak yorumlanmıştır.

Katar, yeÅŸil enerji konseptine 2021 yılında yeni bir yaklaşım getirerek, LNG’yi yeÅŸil dönüÅŸümde önemli bir kaynak olarak sunmuÅŸ, LNG’nin güneÅŸ ve rüzgar enerjisi gibi yenilenebilir kaynakları tamamlayıcı nitelikte olduÄŸu hususu öne çıkarılmıştır. Bu doÄŸrultuda, 11 Ekim 2021 tarihinde

 

“Katar Petrolleri”nin (Qatar Petroleum) ismi “Katar Enerji” (QatarEnergy) olarak deÄŸiÅŸtirilmiÅŸ ve ÅŸirketin yeni sloganı “enerji dönüÅŸüm ortağınız” olarak belirlenmiÅŸtir.

 

RF-Ukrayna kriziyle tetiklenen enerji krizi baÄŸlamında, AB ülkeleri Katar’dan LNG alınmasına yönelik görüÅŸmeler yürütmekte olup, Katar’dan alınabilecek LNG’nin tesis sayısının oldukça yetersiz olduÄŸu Avrupa’ya dönüÅŸtürülerek iletilmesinde ülkemizde yer alan tesislerin imkânlar ölçüsünde kullanılabilmesi, bu çerçevede ülkemizin transit ülke olarak öne çıkabileceÄŸi akla gelmektedir.

AB’nin de LNG’ye enerji dönüÅŸümünde önemli bir yer vermeye baÅŸlamasıyla, LNG ticareti odaklı alanlarda önümüzdeki dönemde iÅŸbirliÄŸi fırsatları çıkabileceÄŸi deÄŸerlendirilmektedir.

 

4.PAZARDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR VE DİĞER BİLGİLER

İş Kültürü

Katar, yerel halkın tüm nüfusa oranının %15 düzeyinde olduÄŸu oldukça kozmopolit yapıda bir ülkedir. İş görüÅŸmesi yaparken hangi etnik gruptan kiÅŸiyle temas halinde bulunulduÄŸuna dikkat edilmeli ve ona göre davranılmalıdır. Yerel tüccarlar uzun zamanlardan gelen bir ticaret kültürüne sahiptirler ve ticari müzakerelerde oldukça baÅŸarılıdırlar. AlışveriÅŸ yapılan dükkanlarda ürünler her zaman pazarlığa tabidir.

 

İş görüÅŸmelerine hızlı bir ÅŸekilde geçilmemelidir. İş görüÅŸmelerinden önce kiÅŸisel konularda sohbet edilmeli, belirli bir zaman geçtikten sonra iÅŸ konuÅŸulmaya baÅŸlanmalıdır. Toplantılar belirlenenden daha geç baÅŸlayabilmektedir. Ancak, sizin toplantılara zamanında gitmeniz uygun olacaktır. Tüm sözlü anlaÅŸmaların aynı zamanda sözleÅŸmeye dökülmesinde fayda vardır.

 

Katar’da iÅŸe baÅŸlamadan önce karşılıklı güvenin oluÅŸturulması oldukça önemlidir. Katarlı iÅŸ adamları bir tanıdık vasıtasıyla iÅŸ yapmayı tercih etmektedirler. KiÅŸisel temas oldukça önemli olup, hiç tanımadıkları kiÅŸilerle e-posta aracılığıyla ticaret yapılması tercih edilmemektedir.

Evlerinin “Meclis” denen bölümünde toplanarak konuları daha rahat bir ortamda ve kahve içerek tartışmakta, bu gayrı resmi toplantılar genellikle akÅŸam saatlerinde gerçekleÅŸtirilmektedir.

 

Katar’da aile hayatına çok fazla önem verilmekte aile problemleri nedeniyle iÅŸ görüÅŸmeleri yarıda kesilebilmekte ya da iptal edilebilmektedir. Bu ülkede misafir ağırlamaya çok büyük önem verilmektedir. YemeÄŸin elle yenmesi Araplar arasında oldukça yaygındır. Sol el ile yemek yenmesi uygun karşılanmamakta olup, ayrıca sol el ile hiçbir koÅŸulda yemeÄŸe uzanılmaması veya bir ÅŸey iletilmemesi gerekmektedir.

Yılın en sıcak ayı olan AÄŸustos ayında ve Ramazan ayı ve dini bayramlarda iÅŸ görüÅŸmeleri planlanmaması tavsiye edilmektedir. İslam takviminde ay takvimi kullanılmaktadır. Ay 28 çekmekte ve 12 ay içerisinde 354 gün bulunmaktadır. Bunun neticesinde dini bayramlar her yıl farklı zamanlarda uygulanmaktadır. Randevu talep edilmeden önce bayramların hangi tarihe geldiÄŸine dikkat edilmelidir. İş görüÅŸmeleri için Cuma gününe randevu talep edilmesi hoÅŸ karşılanmayacaktır. Cuma günü ibadet ve aile içi toplantılara ayrılmıştır.

Katar son yıllarda modernleÅŸmesine hız vermiÅŸ bir ülkedir. Ancak, ülkenin modern görüntüsüne bakarak halkın geleneksel yapısı göz ardı edilmemelidir. Dinin politika, sosyal davranışlar ve iÅŸ dünyası üzerinde önemli bir yeri vardır.

 

Erkekler arasında el sıkışması yaygındır. El kalbin üzerine götürülerek de karşı taraf selamlanabilir. En sık rastlanan selamlaÅŸma ÅŸekli “Salam alaykum”, “Wa alaykum as-salam” ÅŸeklindedir. SelamlaÅŸma için bazı temel Arapça sözcüklerin öÄŸrenilmesinde fayda vardır.

Ülke yemekleri ile ilgili konuÅŸmak uygun bir konu olacaktır. “İnÅŸallah, elhamdülillah, maaÅŸallah” gibi kelimeler İngilizce konuÅŸmalarda bile sık sık kullanılmaktadır.

 

Para Kullanımı

Katar riyali halihazırda ABD dolarına çıpalı olarak sabit 1 USD = 3,64 QR üzerinden iÅŸlem görmektedir.

Ticari iÅŸlemlerde nakit, kredi kartı ve çek kullanılabilmektedir. Özellikle çek kullanımı çok yaygındır. Buna ilaveten geliÅŸmiÅŸ bir bankacılık sistemi bulunmakta ve para transferi yapılabilmektedir.

Pasaport ve Ülkeye Geçici GiriÅŸ Vizesi uygulaması

Ülkemiz ile Katar arasında 2 Aralık 2015 tarihinde imzalanan ve 28 Mayıs 2016 tarihinde yürürlüÄŸe giren "Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Katar Devleti Hükümeti Arasında Umuma Mahsus Pasaport Hamillerinin Vizeden Muaf Tutulmasına Dair AnlaÅŸma" kapsamında umuma mahsus pasaport hamili Türkiye Cumhuriyeti vatandaÅŸları Katar’a yapacakları seyahatlerde vizeye baÅŸvurmak veya vize ücreti ödemek zorunda deÄŸildir. Bunun yerine havaalanında geçerli bir pasaportun (en az 6 (altı) ay süresi olmalıdır) ve onaylanmış bir gidiÅŸ-dönüÅŸ biletinin ibraz edilmesi ÅŸartıyla kendilerine çok giriÅŸlik bir vize düzenlenecektir.

Birden fazla giriÅŸ imkânı veren bu vizenin geçerliliÄŸi, düzenlenme tarihinden itibaren 180 gündür (Uzatılamaz) ve tek bir seyahat veya birden fazla seyahat boyunca toplam 90 gün maksimum konaklama imkânı vermektedir. Diplomatik, Hizmet ve Hususi pasaport hamilleri ise 180 gün içinde 90 günü aÅŸmamak kaydıyla, Katar’a yapacakları seyahatlerinde vizeden muaftır.

 

Ayrıca pratik uygulamada, Türk Havayolları, Pegasus Havayolları ve Katar Havayollarının (Qatar Airways) Katar’dan dönüÅŸ bileti olmayan yolcuları Vize AnlaÅŸmasında yer alan ve yukarıda belirtilen ÅŸart nedeniyle Türkiye'den Katar'a yapılacak uçuÅŸlara almadığı bilinmektedir.

Resmi Tatiller ve Mesai Saatleri

Resmi Tatiller:

 

  • Ulusal Spor Günü: Åžubat ayının ikinci PerÅŸembe günü
  • Bankalar Günü: Mart ayının ilk Pazar günü (yalnızca Bankalar)
  • Ulusal Gün: 18 Aralık
  • Ramazan Bayramı: (Eid al Fitr) 3 gün (Kamu kurumları: Bayramın denk geldiÄŸi haftanın tüm iÅŸ günleri)
  • Kurban Bayramı: (Eid al-Adha) 4 gün (Kamu kurumları: Bayramın denk geldiÄŸi haftanın tüm iÅŸ günleri)

Çalışma saatleri:

Resmi kurumlar; Pazar-PerÅŸembe: 07:00-14:00, bankalar için; Pazar-PerÅŸembe: 07:30-13:30, özel sektör için ise; 08:00-13:00 ve 15:30-18:30 (Cuma hariç) arasıdır.

 

Yerel Saat

GMT+3, yaz saati uygulaması yoktur. Türkiye saati ile saat farkı bulunmamaktadır.

 

5.ŞİRKET KURULUŞU VE İŞ YAPMA İLE İLGİLİ BİLGİLER

Åžirket Türleri

Limited Liability Company (Limited Åžirket)

Limited ÅŸirketler, kuruluÅŸlarının kolay olması ve ortakların ÅŸirketin yükümlülüklerinden sermaye payları ölçüsünde sorumlu olmaları gibi nedenlerle yabancı yatırımcılar tarafından en çok tercih edilen ÅŸirket türüdür.

 

LLC’ler, ÅŸirketin yükümlülüklerinden payları ölçüsünde sorumlu 1 ila 50 ortaktan oluÅŸan ÅŸirketlerdir. LLC’lerde, istisnai durumlar hariç olmak üzere ÅŸirket sermayesinin %51’inin Katarlı olması esastır. Åžirketin sermayesine iliÅŸkin olarak belirlenmiÅŸ bir asgari deÄŸer bulunmamaktadır. 2002 tarihli yasada yer alan ve sermayenin tamamı ödenmiÅŸ en az 200.000 Katar riyali (QR) olması ÅŸartı kaldırılmıştır. Åžirket ortakların sorumlulukları sermaye ortaklık payları ile sınırlıdır. Åžirket halka hisse arz ederek sermaye artırımına gidemez, ortakların payları da serbest bir deÄŸiÅŸime tabi deÄŸildir. Ortaklardan biri ayrılmak istediÄŸinde, alımda öncelik diÄŸer ortaklardadır.

Åžirket ortaklarının sayısı 20’un üzerindeyse 3 kiÅŸiden oluÅŸan bir denetim kurulu oluÅŸturulur, ÅŸirket genel kurulunun her yıl en az bir denetçi ataması gerekir.

Åžirket unvanında “Limited Liability Company” (LLC) ya da “With Limited Liability” (WLL) ibaresinin bulunması zorunludur. LLC’lerin sigortacılık, bankacılık veya fon yönetimi alanlarında faaliyet gösteremeyeceklerine iliÅŸkin eski yasada yer alan hüküm 2015 tarihli yasadan çıkartılmıştır. Fakat bu kısıtlama Katar Merkez Bankası Kanununda yer almaya devam etmektedir.

 

Åžirketin her sene elde ettiÄŸi karın %10’u, kümülatif olarak ÅŸirket sermayesinin %50’sine ulaÅŸana kadar yurtdışına transfer edilememektedir.

 

Joint Venture Company (Ortak GiriÅŸim Åžirketleri)

“Joint-venture”lar, iki ya da daha fazla tüzel kiÅŸinin oluÅŸturduÄŸu bir ÅŸirket türüdür. Bu tür ortaklıkların hukuki bir kiÅŸiliÄŸi yoktur, dolayısıyla ticaret siciline kayıt prosedürüne tabi deÄŸildirler. Åžirket sözleÅŸmesi, ortak giriÅŸim ÅŸirketinin temel belgesidir.

 

Bu tür ortaklıklarda kararlar, ÅŸirket sözleÅŸmesinde aksi belirtilmediÄŸi sürece, ortakların tamamının oyu ile alınır. Yabancıların oluÅŸturduÄŸu ortak giriÅŸim ÅŸirketleri, münhasıran Katarlılar veya Katarlı ÅŸirketler tarafından yürütülebilecek ticari faaliyetlerde bulunamazlar.

Branch Office (Yabancı Firma Şubesi)

13 sayılı Katar Yabancı Sermaye Kanunu’nun 3. maddesi, bir kamu hizmetinin verilmesini veya bir kamu yatırımından yararlanılmasını kolaylaÅŸtıracak bir kontrat üstlenen yabancı firmalara, söz konusu kontratı ifa etmekle sınırlı kalacak ÅŸekilde sermayesinin tamamı yabancı firmaya ait bir ÅŸube açma izni verilebileceÄŸini öngörmektedir.

 

Bu çerçevede, bir kamu ihalesi üstlenen yabancı ÅŸirket;

 

  • Kamu kurumu ile imzalanan kontrat,
  • Ticaret sicili ve ÅŸirketle ilgili diÄŸer belgelerin tasdikli suretleri ve Arapça çevirisi,
  • Åžirketin Katar’da bir ÅŸube açılmasına ve bu ÅŸubeye bir müdür atanmasına yönelik kararı ve Arapça çevirisi,
  • Müdürün kimliÄŸi

ile birlikte Ticaret ve Sanayi Bakanlığı Åžirket Kontrol Dairesi’ne baÅŸvurmak zorundadır.3

Benzer ÅŸekilde bir kamu ihalesinde alt yüklenici (taÅŸeron) olarak çalışacak firmalar da ÅŸube olarak faaliyet gösterme hakkına sahiptir.

 

Bu çerçevede, bir kamu ihalesinde alt yüklenici olan yabancı ÅŸirket;

 

  • Ana yüklenici Katar’daki ticari sicili,
  • Ticaret sicili ve ÅŸirketle ilgili diÄŸer belgelerin tasdikli suretleri ve Arapça çevirisi,
  • Åžirketin Katar’da bir ÅŸube açılmasına ve bu ÅŸubeye bir müdür atanmasına yönelik kararı ve Arapça çevirisi,
  • Müdürün kimliÄŸi

ile birlikte Ticaret ve Sanayi Bakanlığı Åžirket Kontrol Dairesi’ne baÅŸvurmak zorundadır.4

Åžirketin ofisi için yapılan kira kontratı ile örneÄŸin firma Doha’da kurulacaksa Doha Belediyesinden (Municipality of Doha) iÅŸyeri ruhsatı ve akabinde İçiÅŸleri Bakanlığı Göçmenlik Dairesi’nden (Ministry of Interior-Immigration Office) çalıştırılacak iÅŸçilerin kaydı için gerekli göçmenlik kartı alınır.

Söz konusu ÅŸubenin kontrata baÄŸlı olarak İthalatçılar ve Müteahhitlik Firmaları sicillerini de alması gerekebilir.

 

Åžubelerin faaliyetleri, istisnalar bulunmakla birlikte, vergiye tabidir

Trade Representative Office (Ticari Temsilcilikler)

 

Katar’da, yerel ortaÄŸa ihtiyaç duyulmaksızın gerçekleÅŸtirilebilecek bir diÄŸer yerel yerleÅŸim biçimi ise ticari temsilciliklerdir. Ticari temsilcilik ofisi genel merkezi Katar dışında yer alan yabancı ÅŸirketleri temsil eden ofis anlamına gelmektedir. Bu ofisin görevleri arasında; müÅŸterilerle irtibata geçerek ana firmanın ürünleri için dağıtım ve pazarlama imkanlarını geliÅŸtirmek, pazar araÅŸtırmalarını, reklam ve özendirme hizmetlerini, yerel ÅŸirketler ve kamu kuruluÅŸları ile baÄŸlantıları yürütmek; ana firmanın ihtiyaç duyduÄŸu hammadde ve yarı mamul ihracatçıları ile iletiÅŸime geçerek firmanın bu mallara ulaşımını kolaylaÅŸtırmak, ana firmanın ürünleri hakkındaki ÅŸikayetleri firmaya ileterek söz konusu malların dağıtımı önündeki engelleri kaldırmak yer almaktadır.

 

 
 

 

 

3 Katar’da ÅŸube olarak faaliyet gösterme izni baÅŸvurusunda kullanılacak form

4 Katar’da ÅŸube olarak faaliyet gösterme izni baÅŸvurusunda kullanıl

Blog

17-01-2024
Katar Pazar Bilgileri-2023

Katar, 1 Ocak 2003 tarihinde yürürlüÄŸe giren Körfez İşbirliÄŸi Konseyi G&u

17-01-2024
Norveç Pazar Bilgileri 2023

Orta ölçekli bir ekonomiye sahip nispeten küçük bir ülke olan N

17-01-2024
İsveç Pazar Bilgileri 2023

İsveç dış ticareti, AB ve DTÖ üyeliÄŸinden kaynaklanan kurallara göre ÅŸ

17-01-2024
Danimarka Pazar Bilgileri 2023

Avrupa BirliÄŸi (AB) üyesi ülkeler arasında tesis edilen Gümrük BirliÄŸi &cc

16-01-2024
Rusya Pazar Bilgileri 2023

Rusya devletinin 2023 yılındaki pazar bilgileri ile ilgili detaylı bir yazı kalem alınmışt

16-01-2024
Umman Pazar Bilgileri 2023

Umman, Bahreyn, Kuveyt, Katar, Suudi Arabistan Krallığı ve Birleşik Arap Emirlikleri'nden

Çalışma Yerlerimiz

Ahşap Pelet Bioyakıt

Avrupa’nın AhÅŸap Pelet Bioyakıt İhtiyacını karşılıyoruz
Avrupa'nın biyoyakıt ihtiyacını karşılamak için ahÅŸ ...

Çin’deki En Güvenilir Üretici

Çin’deki En Güvenilir Üreticiyi Hizmetinize Sunuyoruz
Çin'deki en güvenilir üreticiyle iÅŸbirliÄ ...

Plastik İhtiyaçlarınız

Plastik İhtiyaçlarınızı İran’dan karşılıyoruz. 
İran'dan ithal ettiÄŸimiz plastik ürünlerle ihtiya& ...

Tarımsal zenginlikler

Türkiye'nin tarımsal zenginliklerine ulaÅŸmak artık bizimle çok kolay.
Türkiye'nin tarımsal zenginliklerine ulaÅ ...

Denizli'nin tekstil üreticileri

Denizli'nin tekstil üreticilerini dünya pazarına açıyoruz.
Denizli'nin tekstil sektöründeki üretic ...

Rusya’nın Dünya’ya açılan kapısı olduk.

Transit ticaret yoluyla, Rusya'nın diÄŸer ülkelerle ticaretini kolaylaÅŸtırarak, ülkenin ihtiyaç duyduÄŸu çeÅŸitli ma ...